klantcase: Pitstopcoaching.nl

  • door

Opdrachtgever: Jeannine Stappers van Stappers Coaching & Training

Jeannine is een ervaren coach en trainer. Zij werkt vanuit haar eigen bedrijf en als samenwerkingspartner van een coachbureau. En, ze is mijn vrouw. Maar dat maakt voor deze klantcase niet uit. Ze maakte het voor mij als service designer echt niet makkelijker. Pósitief kritisch, dat steeds. Jeannine wilde de verhouding ‘eigen bedrijf’ vergroten. En had daar een idee over. Tijdens de corona lockdown hebben wij een service design traject gedaan.

Bepalen van het doel

Bij het bepalen van het doel zei Jeannine: “Ik weet wat ik te bieden heb. Mijn klanten waarderen mij omdat ik niet zweverig ben, maar duidelijk. Zakelijk en toch een vriendelijke uitstraling. Ik help mijn klanten met hun vraag ‘wat is mijn kerntalent?’ Ik kan goed concretiseren en tot actie aanzetten. Hoe zij hun talent het beste kunnen inzetten. Voor mijn eigen bedrijf zie ik als probleem mijn toegevoegde waarde over de bühne krijgen. Ik word nu onvoldoende gevonden. Ik krijg eigenlijk geen aanvragen op basis van mijn website. Ik merk wel dat mensen op mijn website kijken voordat ze echt met me in zee gaan, om hun keuze te bevestigen of zo. Verder twijfel ik of wat ik aanbied wel onderscheidend genoeg is.”

We hebben toen de volgende route bepaald: We moeten antwoord kunnen geven op de vraag: wie is onze (ideale) klant? Vervolgens duiken we dieper in wat die klant nu écht wil. Pas als we dit denken te weten matchen wij dit aan wat je aanbiedt en beoordelen we of dit aanbod overeenstemt met de behoefte. En hoe we dit eventueel béter kunnen laten aansluiten. Of we het bij het rechte eind hebben, dat moet gevalideerd worden bij potentiële klanten.

We hebben bedacht dat er meer omzet gehaald zou kunnen worden als we een propositie zouden kunnen formuleren die goed aansluit op de behoeften van hedendaagse bedrijven. We kozen dus als klant bedrijven en nadrukkelijk niet de coachees.

Hoe heeft Jeannine dit ervaren?

Jeannine: “We hebben in kaart gebracht wat ik wil bereiken (doelen), ook in KPI’s en met benodigde tussenstappen. Om hier heel concreet over na te denken, en bijvoorbeeld een omzetanalyse te doen, dat was al heel waardevol. We hebben de behoeften en problemen van mijn klanten in kaart gebracht te samen met hun pijnpunten en voordeelpunten. Door deze te koppelen aan mijn talenten en kwaliteiten ontstond een heel nieuw concept. Dit was mij alleen echt niet gelukt. Fijn dat je me ook nog met de volgende stap hebt geholpen, namelijk de marketing en communicatie. Ik vond het heel prettig dat je veel kennis hebt van online marketing en communicatie. Zo adviseerde jij me om gelijk de domeinnaam te registreren en je hebt de website gebouwd en veel tips gegeven over de content. Mooi om te zien hoe jij altijd vanuit het klantperspectief naar communicatie kijkt. Ik ben met netwerkgesprekken gaan testen of het concept aansloot bij de markt. Het werd enthousiast ontvangen en ook nu er een aantal pitstops zijn ingericht ben ik nog steeds verrast hoe goed pitstopcoaching aanslaat.

Het uiteindelijke resultaat: www.pitstopcoaching.nl

Welke meerwaarde had Service Design voor Jeannine?

“Het belangrijkste probleem dat Marc heeft helpen oplossen is dat ik te weinig focus had in hoe ik mijn diensten in de markt kon zetten en hoe ik mijn omzet zou kunnen vergroten. Het meest waardevolle resultaat van ons gezamenlijke werk vind ik: Een vernieuwend en aansprekend concept waarmee ik mij kan onderscheiden in de markt en dat goed aansluit bij mijn persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden.”

Wat heb ikzelf geleerd van dit design proces met Jeannine?

Ik heb geleerd dat ik op een meer intuïtieve manier met het model van de Jobs-to-be-Done kan omgaan. Ik wilde teveel op een gestructureerde manier kijken naar het verschil tussen behoeften, problemen en taken. Ik weet inmiddels hoe ik dat beter kan doen. Het ging in deze design opdracht veel over talenten en kwaliteiten. Het was erg leuk te ontdekken hoe goed dit soort opdrachten aansluiten op mijn eigen talenten en kwaliteiten. Kijken vanuit klantperspectief, zakelijk inzicht, gestructureerde analyse en naar creatieve oplossingen brengen.