Meteen naar de inhoud

Retailer, voorkom dat de handel buiten jou om gaat!

Marc Boers, innovatie-coach

WANT: DE HANDEL VINDT OVERAL PLAATS

En dat is precies het probleem! Hoe zorg jij dat je daar bent waar de consument is? Hoe ga jij om met platformen? Fabrikanten die rechtstreeks verkopen? Welke digitale middelen zet jij in om jouw persoonlijke band met de consument te behouden?

VIND DE ANTWOORDEN

Veel vragen. En je kunt niet alles tegelijk. Cruciaal is dat jij bepaalt op welk gebied jij wilt shinen. Hoe? Dat ontdek je in de innovatie-sprint.

INNOVATIE SPRINT?

Ik neem je mee in korte sessies van anderhalf uur. Online. Eerst met jou, en later samen met je team. Ik volg de Google sprint methode, die ik ‘light’ gemaakt heb. Speciaal voor Retailers met weinig tijd.

PRAKTISCHE EN COMMERCIELE INNOVATIE-COACH

Ik ben een enthousiaste facilitator met ruime ervaring, met een passie voor vernieuwing. Ik heb kennis van ondernemen in de Retail, denken vanuit de klant zit in mijn DNA. Ik ben een echte katalysator om vernieuwing te brengen! Het lukt me goed om ‘de luiken’ te openen. Uit te dagen op vastgeroeste aannames. Ik heb geleerd hoe ik ruimte geef aan productieve creativiteit èn een strak en eenvoudig proces aanstuur. Zodat er echt tastbaar resultaat ontstaat! En mensen vinden mij toch nog steeds een prettig en warm persoon…

Mijn kracht ligt in de verbinding van praktijk en theorie. Door mijn jarenlange ervaring als retailer/ondernemer begrijp ik de problemen waar retailers/kleine ondernemers tegenaan lopen en spreek dezelfde taal. Daarnaast ben ik op de hoogte van veel nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden. Ik denk creatief èn praktisch. Samen resultaten boeken die echt bijdragen aan omzet en klanttevredenheid is wat mij drijft.

DUS, ZOEKT U IEMAND DIE…

-uw organisatie coacht bij het ontwikkelen van innovatieve diensten?
-die het creatieve proces helpt te structureren?
-uw organisatie op een prettige manier uitdaagt?
-ervaren is in het ontdekken van commerciële kansen?
-met jullie samen toe werkt naar een concreet en tastbaar resultaat?

IK COACH EN ONDERSTEUN BIJ:

-vaststellen van het innovatie-doel
-opzetten en faciliteren van innovatie-sessies
-rapporteren van conclusies en bepalen vervolgstappen
-testen van business concepten
-bij het op stoom houden van het proces
-uitvoerende werkzaamheden

WAT IS MIJN TOEGEVOEGDE WAARDE?

Ik heb 27 jaar een Expert winkel gehad, heb alle werkzaamheden uitgevoerd en ken alle facetten. Als commissaris bij Expert NL kreeg ik ook kijk op de hoofdkantoorzijde. Verder heb ik geleerd buiten de 4 muren van de winkel te kijken. Bijvoorbeeld door de ervaring die ik opdeed met “Hoger op Google!’-komen voor mijn eigen winkel, ook voor andere (retail)bedrijven te organiseren. In mijn werk als innovatie-coach is Expert/Coolblue een gemakkelijk te pakken ‘lens ‘om naar de situatie van mijn opdrachtgever te kijken. Maar ook met andere lenzen lukt het mij goed om mensen ‘anders’ naar hun eigen positie te kijken. Ik ben gewend om de inzichten die daar uit voortkomen snel naar uitvoerbare acties te brengen. En als coach moedig ik graag anderen aan en stimuleer hen vol te houden. Mijn specifieke toegevoegde waarde is dus dat ik met gevoel voor de dagelijkse winkelpraktijk, met leuke en herkenbare voorbeelden en stimulerende workshops vernieuwing breng die gedragen wordt door visie en de medewerkers!

WELKE INNOVATIE BEGELEID IK GRAAG?

-innovatie van diensten
-retail, dienstverlening aan consumenten of klein zakelijke klanten
-inzet van DATA om klantervaring te verbeteren

MIJN RESULTAAT-BELOFTE:

Ik heb een ondernemende instelling, heb vertrouwen in mijn eigen kunnen én durf risico te nemen. Samen bepalen wij het doel en het beoogde resultaat, wordt dat niet gehaald? Dan verwacht ik geen betaling.

WAT IS DE NEXT STEP?

Ik houd van koffie en van goede voorbereiding. En dat valt te combineren! Een virtuele koffieafspraak waarbij we spreken over innovatie en uw organisatie.

WAT MIJ MOTIVEERT:

Ik heb geleerd wat er bij komt kijken om je bedrijf innovatief te laten zijn. Hoe gemakkelijk je vernieuwing uitstelt en blind bent voor disruptieve ontwikkelingen. Je eigen aannames liever niet challenged ziet worden omdat dat betekent dat je misschien op de verkeerde weg bent. Maar ik voel juist een soort ‘rush’ als we een gat in de markt ontdekken! Om de klant beter te gaan bedienen. Om dit met het team te organiseren. Medewerkers mee te nemen door hen een aanlokkelijk beeld van de toekomst te schetsen en aan te moedigen om te veranderen, te leren en te verbeteren.

HOE IK INNOVATIE-COACH WERD:

Ik ben jarenlang retailer geweest -ik had een Expert winkel waar we wasmachines en TV’s verkochten-  en ik heb mijn bedrijf regelmatig moeten aanpassen aan gewijzigde marktomstandigheden. Zoals het internet. Ik was met die aanpassingen altijd vrij vroeg, omdat ik het interessant vind om om mij heen te kijken en te zien wat andere bedrijven doen.

Ik dacht dat wij de beste service gaven in mijn winkel. Daar stonden we tenslotte om bekend. Maar ik kreeg steeds vaker te horen over de fijne klantbeleving bij onze concurrent Coolblue. Wat deden zij nou beter?

Het is me opgevallen dat best veel retailers worstelen met innovatie. Deze retailers kijken te weinig om zich heen, zien de dreiging van disruptors niet aankomen, ze blijven binnen de bekende paden, krijgen hun eigen organisatie niet mee. Voor mij was eye-opener om anders naar service innovatie te kijken toen ik op zondag een bezorgvrachtauto van Coolblue zag rijden. Waarom hebben wij dat niet bedacht? Dàt is toch wat klanten willen?

Ik realiseerde me dat dat bij ons intern op weerstand stuitte. Het idee kwam niet naar boven en als het naar boven was gekomen, dan was het pijlsnel afgeschoten. “Daar zitten onze klanten niet op te wachten” en “Het kost te veel”, en nog veel meer ja-maars. En ondertussen groeide een innovatieve retailer als Coolblue ons 5 keer voorbij. Ik ben daarom de opleiding Service Excellence gaan doen. Om te begrijpen hoe ze dat nu voor elkaar kregen om die klantbeleving zo te organiseren dat iedereen dat zo veel leuker vond dan wat wij bij Expert deden.

Inmiddels heb ik mijn Expert winkel verkocht en houd ik me bezig met wat ik leuk vind. Retailers helpen om door de muur van ‘innovatie, ja-maar.. ‘ heen te breken. Ik wil jou als Retailer helpen innovatieve concepten tot leven te brengen!

WAAROM RETAIL?

Ontwikkelingen in de Retail gaan razendsnel. Het is lekker actionable, je kunt snel dingen in gang zetten. Technologische innovaties vinden heel snel hun weg in de Retail. De technologische innovaties zijn vaak ‘belevenis technologieën’ dus het is leuk om daar mee te werken. Verder zit Service in mijn DNA. Ik heb geleerd hoe je je met service onderscheiden kunt. Het is fantastisch als je een team weet te formeren dat die excellente klantbeleving wil en kan geven!

WELKE TOOLS?

-MURAL (een digitaal Whiteboard waarop je met een heel team tegelijk kunt werken)
-Business model ontwikkelen d.m.v. Business Model Canvas
-Waardepropositie Ontwerpen d.m.v. Strategyzer methode
-Service Design met behulp van Design Thinking methode en Service Excellence Model
-Customer Journey Mapping tools

WAT DOET EEN INNOVATIE-COACH?

Een uitgebreide omschrijving vind je hier: innovatie-coach.com