Dit is Service Design

Service design, dat klinkt lekker modern, maar wat is het? Bekijk de uitleg ‘Wat is service design?’ in de video van 3:30 minuut van Service Design goeroe Marc Fonteijn.

Service design volgens wikipedia

Serviceontwerp is dus de activiteit van het plannen en organiseren van mensen, infrastructuur, communicatie en materiƫle componenten van een service om de kwaliteit en de interactie tussen de serviceprovider en zijn klanten te verbeteren. Bron: Wikipedia.

Wat is Service design anders dan marketing?

Service design heeft veel overeenkomst met (service-)marketing. Bij beide gaat het er om klanten jouw dienst-aanbod te laten kiezen, omdat jouw aanbod het best aansluit bij hun behoeften en wensen. Het verschil zit hem er in dat:

  • service design meer over het ontwerpen van de klantervaring gaat en marketing meer over de strategie hoe je mensen er toe krijgt om (herhaald) jouw dienst te willen ervaren. Bij marketing draait het om de inzet van strategische instrumenten, zoals prijs en promotie. De focus ligt dus wat anders.
  • service design meer een co-creatief proces is en marketing traditioneel meer een analytisch proces is, dat bij wijze van spreken vanachter je bureau kunt doen. Het creatie-proces is dus anders, hoewel deze beide disciplines dankzij design thinking methoden en de behoefte aan analytische onderbouwing van een service-ontwerp naar elkaar toe schuiven. Ik kies zelf ook graag voor een aanpak waarbij ik grondig analyseer, gezamenlijk ontwerp en uitwerk tot en met de implementatie.
  • Service design is meer designing en marketing meer engineering.