Over Marc Boers

Wat motiveert mij?

Ik heb geleerd wat er bij komt kijken om je bedrijf innovatief te laten zijn. Hoe gemakkelijk je vernieuwing uitstelt en blind bent voor disruptieve ontwikkelingen. Je eigen aannames liever niet challenged ziet worden omdat dat betekent dat je misschien op de verkeerde weg bent. Maar ik voel juist een soort ‘rush’ als we een gat in de markt ontdekken! Om de klant beter te gaan bedienen. Om dit met het team te organiseren. Medewerkers mee te nemen door hen een aanlokkelijk beeld van de toekomst te schetsen en aan te moedigen om te veranderen, te leren en te verbeteren.

Competenties

Faciliteren van workshops op het gebied van ideation, design thinking, business model en Value Proposition design.
Planmatig werken: van ontdekken naar analyseren naar structureren naar resultaat
Conceptueel en inovatief denken
Probleemoplossend vermogen
Goed kunnen verplaatsen in het klantperspectief
Onderhandelen
Netwerken
Nieuwsgierig en leergierig naar nieuwe technologie en software

Persoonlijke eigenschappen

Ik ben optimistisch, gedreven en resultaatgericht. Ik leg gemakkelijk contact en kan goed afstemmen en verbinden. Ik durf positie in te nemen en heb goed oog voor commerciële belangen. In conflicten word ik vaak gezien als een goede bemiddelaar. Ik ben loyaal en werk graag hard. Soms een beetje ongeduldig omdat ik graag vaart maak. Mijn creativiteit wordt gemakkelijk getriggerd in een teamsetting. Samen kansen zien en implementatie voorbereiden is wat mij kenmerkt.

Levensloop

Ik ben jarenlang retailer geweest -ik had een Expert winkel waar we wasmachines en TV’s verkochten-  en ik heb mijn bedrijf regelmatig moeten aanpassen aan gewijzigde marktomstandigheden. Zoals het internet. Ik was daar altijd vrij vroeg mee omdat ik het interessant vond om om mij heen te kijken en te zien wat andere bedrijven deden.

Het is me opgevallen dat best veel retailers worstelen met innovatie. Ze kijken te weinig om zich heen, zien de dreiging van disruptors niet aankomen, ze blijven binnen de bekende paden, krijgen hun organisatie niet mee.

Voor mij was de eye-opener om anders naar service innovatie te kijken toen ik op zondag een bezorgvrachtauto van Coolblue zag rijden. Waarom hebben wij dat niet bedacht? Dat is toch wat klanten willen?

Ik realiseerde me dat dat bij ons intern op weerstand stuitte. Het idee kwam niet naar boven en als het naar boven was gekomen, dan was het pijlsnel afgeschoten. “Daar zitten onze klanten niet op te wachten, het kost te veel enz”. En ondertussen groeide een innovatief bedrijf als Coolblue ons 5 keer voorbij.

Ik ben daarom de opleiding Service Excellence gaan doen om te begrijpen hoe ze dat nu voor elkaar kregen om die klantbeleving zo te organiseren dat iedereen dat zo veel leuker vond dan wat wij bij Expert deden.

Inmiddels heb ik mijn Expert winkel verkocht en wil me bezig houden met wat ik leuk vind. Ik wil retailers helpen om door val van dat ‘innovatie vooruitschuiven’ heen te breken. Hen helpen innovatieve concepten tot leven brengen!

En dat is nodig want er gebeurt zo veel. Geweldig!

Kijk op LinkedIn voor een volledig beeld of bel gewoon even.