Hoe ziet een Service Design Project er uit?

Wat ìs Service Design precies? Bekijk het filmpje van 3:30 minuut.

Elk service design project is verschillend. Maar, het zou er zo uit kunnen zien:

Stap 1. Bepalen van ons doel en aanpak

Wat wil de onderneming bereiken? Welk operationeel doel, waarom zitten we hier bij elkaar? Wat is het probleem? We hebben een verkennend gesprek met de bedrijfsleiding. Grote lijnen overeenstemming over verwachtingen, aanpak en projectteam.

Stap 2. De klant leren kennen

Welke klantgroepen zie je en welke wil je bedienen? Wat wil onze klant bereiken en waar loopt hij tegenaan? Waar wordt onze klant blij van? We doen marktresearch. Bijvoorbeeld onderzoek op internet. Praten met klanten, frontlinie medewerkers, leveranciers. Maken van customer journeys in workshops.

Stap 3. Ons aanbod spiegelen

Hoe spiegelen wij deze klantbehoeften? Welke producten en diensten bieden wij nu aan en welke problemen van onze klanten lossen wij daarbij op? Waarmee maken we de klant blij? In hoeverre stemt dat overeen met elkaar? Hoe zou dat beter kunnen? We testen onze ideeën en aannames om te weten of we op de goede weg zitten.

Stap 4. positie bepalen

Welke alternatieven heeft onze klant? Welke concurrenten? Hoe stevig is onze positie?

Stap 5. business model canvas maken

Wat en wie hebben we nodig? Hoe gaan we onze klanten benaderen? Wat levert het op en wat kost?

Stap 6. De strategie bepalen

Hoe gaan we ons doel halen? Bepalen van de marketingmix.