Hoe ziet een Service Design Project er uit?

In dit filmpje van 3:30 minuut zie je wat Service Design inhoudt.

Ik werk in mijn service design sprints met een bewezen succesvolle aanpak: Waarde Propositie Ontwerpen van Strategyzer (bekend geworden met het Business Model Canvas)

1e sessie. Uitleg Service Design, bepalen uitgangspositie.

Wat is service design? Waarom passen succesvolle bedrijven dit toe? Wat levert het hen op? Wat kan jouw organisatie er aan hebben? Wat wil de onderneming bereiken? Welk operationeel doel is voor ons relevant? Wat is het nu het concrete probleem? Wat zien we in de markt?

2e sessie. Klanten observeren

Welke klantgroepen zie je en welke wil je bedienen? Wat wil onze klant bereiken en waar loopt hij tegenaan? Waar wordt onze klant blij van? We doen marktresearch. Bijvoorbeeld onderzoek op internet. Praten met klanten, frontlinie medewerkers, leveranciers. Maken van de customer journey.

3e sessie. Ons aanbod spiegelen

Hoe ‘spiegelt’ de organisatie deze klantbehoeften? Welke producten en diensten bieden wij nu aan en welke problemen van onze klanten lossen wij daarbij op? Waarmee maken we de klant blij? In hoeverre stemt dat overeen met elkaar? Hoe zou dat beter kunnen? Welke alternatieven heeft onze klant? Welke concurrenten? Welke aannames hebben we? Hoe stevig is onze positie? Wat zegt onze klant zelf hierover?

4e sessie. Nieuwe concepten bedenken

We gebruiken verschillende technieken om nieuwe ideeën te generen. We maken ‘prototypen’ van onze nieuwe service concept. We bepalen hoe we deze aan onze klanten kunnen voorleggen.

5e sessie.

Alle eerder verworven inzichten verwerken tot één geheel, de one-liner die de service propositie verwoordt.