Value Proposition Canvas maken

Je onderscheiden met een beter service-aanbod

Hoe ontwerp je als retailer of groothandel een uitzonderlijke klantbeleving? Ik begeleid deze organisaties met de Value Proposition Canvas design of in Nederlands: de Waarde Propositie Ontwerpen methode. Een beproefde methode ontwikkeld door Strategyzer, die je wellicht kent van het Business Model Canvas.

Klantbeleving kun je ontwerpen

Met Waarde Propositie Ontwerpen heb je een praktische aanpak om de ideale klantbeleving voor je retail- of groothandelsorganisatie te ontwerpen.

Hoewel de methode gemakkelijk te volgen is, lopen veel ‘eerste keer gebruikers’ tegen de complexiteit van de werkelijkheid aan. Het is lastig om bijvoorbeeld de vele customer jobs, pijnpunten of voordeelverschaffers die er zijn in een paar vakjes te plaatsen. Daar heb je hulp bij nodig! Iemand die weet hoe te prioriteren. Met een brede blik en verstand van on- én offline! Wil je uitleg hoe je het canvas zelf invult aan de hand van een voorbeeld? https://www.marc-boers.nl/waarde-propositie-canvas/

A Great Tool!

Ik maak gebruik van de tool-set van Strategyzer, de ontwikkelaar van de Business Model Canvas en de Value Proposition Design methode. Deze tool-set kan ik dus inzetten voor jullie retail of grossiers-organisatie. Deze tooling gaat veel verder dan een invulmechanisme. Het biedt ook een sturingsinstrument om de inzichten om te zetten in actie!

Dus:

Met de Value Proposition Methode investeer je in een goed ontwikkelproces. Dat kent de volgende stappen:
● Onderzoek wat je klant echt wil
● Breng je team op hetzelfde begripsniveau hierover
● Bereik overeenstemming binnen je team
● Maak een ontwerp van wat je klant wil
● Weet of je goed zit door te testen
● Volg gemakkelijk de voortgang
● Informeer je hele organisatie met visueel sterke overzichten

Maar hulp hierbij kan gewenst zijn omdat:
● Je niet weet hoe je moet beginnen
● Je de juiste Best Practices van het proces niet kent
● Je niet weet hoe je de juiste vragen stelt (aan team en/of klant)
● Je in valkuilen trapt door onervarenheid
● Je je op verkeerde klantbehoeften focust