Waarde Propositie Canvas

Wat is het en hoe vul je het in?

Wat ging er verkeerd?

Je had een idee voor een startup waarvan je echt dacht dat het de markt zou verstoren. Dus je verzamelde een team, slaagde erin investeerders aan boord te krijgen en lanceerde een volwaardig bedrijf zoals elke andere ondernemer dat zou doen. De start bleek traag, maar je verwachtte dat de verkoop met de tijd zou stijgen. …wat nooit gebeurde. Jouw product was echt innovatief en had alle functies die het leven van de klant gemakkelijker zouden hebben gemaakt. Maar het is nooit echt van de grond gekomen.

Waarom, vraag je af. Omdat jouw product nooit nodig was in de markt en je die aanname nooit hebt gevalideerd. 7 van de 10 nieuwe producten ondergaan hetzelfde lot.

Nee, de teams achter deze producten zijn niet onbekwaam, de producten zijn ook niet slecht. Het is alleen dat de klanten deze producten niet nodig hebben, omdat ze er niet veel aan verdienen door ze te gebruiken, of deze producten verlichten niet echt hun pijn bij het uitvoeren van het werk.

Nu zou deze mislukking gemakkelijk kunnen worden opgeheven als de makers naar de markt zouden zijn gegaan, de markt hadden onderzocht en de antwoorden zouden hebben gebruikt om hun canvas voor waardeproposities in te vullen.

Wat is een Waarde Propositie Canvas?

Een waarde propositie canvas is een hulpmiddel dat helpt om de waardepropositie van het aanbod af te stemmen op wat de klant waardeert en nodig heeft, zodat het beter past bij de markt.

In dit filmpje, er zijn er vele, wordt het canvas als beste uitgelegd aan de hand van taxidienst über.

De waarde propositie tool, oorspronkelijk ontwikkeld door Dr. Alexander Osterwalder, fungeert als een raamwerk om ervoor te zorgen dat het aanbod daadwerkelijk door de markt wordt gewenst en in staat is om aan de behoeften van de klant te voldoen. Dit verkleint voor een groot deel de kans dat het product op de markt faalt.

Het waardepropositie canvas kan zowel worden gebruikt voor het verfijnen van een bestaand aanbod als voor het lanceren van een geheel nieuw product op de markt. Voor beide gevallen is het een essentieel hulpmiddel om te visualiseren, ontwerpen en testen hoe je waarde creëert voor klanten.

Het waardepropositie canvas is een uitbreiding van het business model canvas. De waarde propositie en de klantsegmenten worden als het ware nader ingevuld.

Het vereist dat je observeert wat de klant eigenlijk wil en vervolgens een waardepropositie ontwerpt die zal verkopen. Het canvas bevat dus twee elementen: een klantprofiel om de doelmarkt te observeren en waarde map om de waardepropositie van het aanbod te ontwerpen.

Wat is een klantenprofiel precies?

Het klantprofielgedeelte bevat belangrijke details over de behoeften, wensen, pijnen en winsten van de doelmarkt. Het is verder onderverdeeld in drie delen

Customer Jobs: Jobs beschrijft de belangrijke problemen die uw klanten in hun leven proberen op te lossen. Dit kunnen gebruikelijke taken zijn die ze proberen te voltooien, problemen die ze proberen op te lossen of behoeften die ze proberen te vervullen. Deze banen worden verder geclassificeerd als functionele (praktische banen zoals van A naar B komen), sociale (banen die worden gedreven door sociale verplichtingen zoals samenwerken met anderen) en emotionele (die verband houden met gevoelens) banen. Een voorbeeld kan zijn: een vader brengt een kind dagelijks naar school voordat hij naar zijn kantoor gaat.

Pijnpunten: Pijnpunten zijn interne en externe factoren die problemen veroorzaken bij het afmaken van de klus van klanten. Pijn omvat zowel belemmeringen als negatieve uitkomsten die de klanten hopen te vermijden, zoals risico’s, obstakels of ontevredenheid over de uitkomst. Een belangrijke factor waarmee rekening moet worden gehouden, is of de gespecificeerde pijn ernstig of licht is. Pijn in het bovengenoemde voorbeeld kan een verkeersopstopping zijn, een vroege vergadering, ongewenste kosten of zelfs de extra twee mijl die de vader moet afleggen.

Kantvoordeel: Deze sectie bevat de voordelen in de vorm van positieve resultaten en tevredenheid die de klanten nodig hebben, verwachten, wensen of zullen verrassen, en die de kans op het aannemen van een waardepropositie vergroten. Een belangrijk aspect om in gedachten te houden is dat sommige winsten meer waarde hebben en meer de voorkeur genieten van de klanten boven andere. Winsten voor de vader in het bovenstaande voorbeeld kunnen zijn het opbouwen van een goede relatie met de dochter, veiligheid en genegenheid.

Wat is een Waarde Propositie Map?

Product en diensten: het bevat de lijst met producten en diensten die u aan de klanten aanbiedt om hen te helpen hun functionele, sociale of emotionele werk gedaan te krijgen. Het vormt de basis om hun pijnen en winsten aan te pakken.

Pijnverzachters: pijnverzachters beantwoorden de vraag hoe uw producten en diensten de pijn van klanten kunnen verlichten voor, tijdens en / of nadat de klus is geklaard. Pijnstillers zijn specifiek voor de pijnen die worden genoemd in de klantprofielen en meestal worden verschillende pijnstillers toegewezen om verschillende pijnen aan te pakken. Een pijnstiller voor het bovengenoemde voorbeeld kan een merk-taxibedrijf zijn dat de kinderen naar school brengt en de ouders live beelden geeft van wat er in de taxi gebeurt. Het kan ook een videochatoptie hebben om de kinderen tijdens de rit met hun ouders te laten praten.

Voordeelverschaffers: deze specificeren expliciet hoe uw product of diensten klantvoordeel opleveren. Ze laten zien op welke van de genoemde klantvoordelen uw waardepropositie betrekking heeft. De schoolcabine voor kinderen behandelt zowel de veiligheids- als affectieaspecten die in het Voordelen-segment worden genoemd.

Hoe vul je het waarde propositie canvas in?

Het Waarde Propositie canvas

Hoewel het waardeproposities canvas eenvoudig te begrijpen is, kost het veel moeite om er echt aan te werken. Als je jezelf niet als je eigen klant beschouwt, wordt het proces nog moeilijker. Mogelijk moet je uit jouw comfortzone stappen in daadwerkelijk de markt op gaan en veel vragen stellen aan zoveel mogelijk klanten die tot jouw doelgroep behoren.

Je kunt deze canvas-sjabloon voor waardepropositie downloaden (klik met de rechtermuisknop op de afbeelding en klik op ‘afbeelding opslaan als’ of download de pdf door hier te klikken) of teken deze zelf op een groot vel papier.

Als je dat gedaan bent, formeer een team met alle teamleden waarvan je denkt dat ze deel moeten uitmaken van dit proces. Pak je gele plakmemoblaadjes en stiften.

Begin met het rondje, het klantprofiel.

Je moet niet beide zijden van het canvas tegelijk willen invullen. Verdeel het canvas in twee helften en leg voorlopig de waarde map opzij. Dit helpt om je te concentreren op de daadwerkelijke problemen die je moet oplossen.

Nu bestaat de kans dat je verschillende klantsegmenten hebt die je bedient. Een vuistregel hier zou zijn om jouw onderzoek te gebruiken en een klantpersoonlijkheid op te bouwen van je perfecte klant die de kenmerken heeft van de meeste van jouw segmenten.

Begin met de klanttaken en noem alle functionele, emotionele en sociale banen die je klanten dagelijks doen. Geef ook aan hoe ze dat werk doen, hoe ze zich voelen en welke sociale kwaliteiten een rol spelen. En vergeet niet om ze te beoordelen op hun belang.

Vraag veel waarom, wat en hoe. Ze zullen je ertoe brengen alle pijnpunten en klantvoordelen achter de klanttaak te ontdekken.

Dan komt het aanbod

Zodra je de rechterkant van het canvas hebt voltooid, wordt het tijd om naar de linkerkant te gaan.

Het klantprofiel heeft je misschien al veel problemen opgeleverd om op te lossen, nu moet je ook nog de problemen beoordelen op basis van hun ernst. En dan nog oplossingen vinden voor alle problemen of in elk geval de meeste.

Begin met het definiëren van je aangeboden product en ga verder met het beantwoorden van wat, waarom en hoe.

Focus op de probleemoplossing

Een probleemoplossing-fit wordt bereikt wanneer de value proposition map perfect aansluit bij de kenmerken van het klantensegmentprofiel. Jouw canvasworkshop met waardepropositie wordt pas als voltooid beschouwd, wanneer je de probleemoplossing hebt bereikt. Als je dit stadium niet bereikt, moet je misschien wat werk aan jouw product of dienst doen.

Werk toe naar een goede fit tussen aanbod en vraag

Zodra je een goede fit denkt te hebben gevonden, dan kun je met testmodel het aan jouw markt voorleggen en het te laten ‘valideren’.

Wanneer de markt bevestigt dat de kenmerken van het klantensegmentprofiel perfect worden aangepakt door de waardepropositie map, dán heb je een succes kans te pakken!

7 redenen waarom je dit proces niet alleen moet doen

  1. Het is moeilijker dan je denkt. Veel mensen kennen het business model canvas ongeveer en denken dat dit niet meer dan een eenvoudige invuloefening kan zijn.
  2. Als je het met meerdere mensen tegelijk doet kan de groepsdynamiek ook overweldigend worden. Hoe maak je hier nou nog chocola van?
  3. Het is diepgaander dan op het eerste gezicht lijkt. De kracht van een expert in deze materie is dat hij heel wat extra vragen in zijn mouw heeft, die ik nu nog niet benoemd heb.
  4. Je bent waarschijnlijk bedrijfsblind. Dat geeft niet hoor, je bent gewoon gefocust, maar daardoor mis je misschien wat een outsider wel ziet.
  5. Het neemt meer tijd dan verwacht en men raakt uitgebrainstormd. De eerste roep om een koffiepauze kan het proces plotsklaps doodleggen, terwijl anderen net een goed idee hadden en er nog hélemaal inzitten. Een goede begeleider weet de energie optimaal te verdelen en ook weer aan te jagen.
  6. De kracht van dit proces houdt niet bij het maken van een canvas op. Hoe werk je naar actiegerichte resultaten? Krijg jij het voor elkaar dat teamleden als vanzelf opdrachten willen gaan uitvoeren?
  7. Het formuleren van hypothesen wat er verder onderzocht moet worden is een vaardigheid. Heb jij die?

Ik bied me graag aan 😉 Kijk op deze pagina https://www.marc-boers.nl/begeleiding-value-proposition-design/